Een ondertunneling van de spoorweg op de Poederleeseweg in Herentals komt steeds dichterbij. Dat bleek deze week nog tijdens een finaal gesprek tussen het schepencollege en AWV.
Vlaanderen is bereid te investeren in oplossing verkeersknoop 'Wellens'.De stad Herentals is al langer vragende partij bij het Vlaams Gewest om het kruispunt 'Wellens' op de Herentalse ring aan te pakken, en de spoorwegovergangen op de Poederleseweg en de Lichtaartseweg af te schaffen en te ondertunnelen.
Deze verkeersknoop is de laatste jaren een echte probleemzone geworden met vele files, onveilige fietspaden en voortdurend gesloten slagbomen die de doorstroming op de Herentalse ring blokkeren. Zeker sinds de heraanleg van het kruispunt Prima-Lux op de ringlaan (het vroegere verkeersknelpunt) is het probleem verschoven naar het kruispunt 'Wellens'.
Deze week was er een finaal overleg met de leidend ambtenaar van het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaanderen AWV, de beheerder van deze gewestwegen. Want zowel de ringlaan, de Poederleeseweg en de Lichtaartseweg zijn gewestwegen.
Op dat overleg werd een doorbraak bekomen: AWV is bereid de studies op te starten om de ondertunneling van de spoorwegovergang op de Poederleseweg en van het kruispunt Wellens te onderzoeken. AWV erkent dat dit knelpunt moet opgelost worden om de bereikbaarheid van Herentals te waarborgen, en om de stationsomgeving ook in de toekomst vlot bereikbaar te houden.
AWV stapt nu in als volwaardige partners in het studieconsortium dat de heraanleg van de stationsomgeving voorbereidt, en neemt het luik ringlaan voor hun rekening.
De andere partners in dit samenwerkingsverband zijn de stad Herentals, de Lijn, de NMBS en Infrabel. Ook Infrabel is vragende partij om de spoorwegovergangen op de Poederleseweg en de Lichtaartseweg te vervangen door tunnels.'